Wat zijn de taken van een Jobcoach?

Veel mensen denken dat jobcoach alleen maar het begeleiden van cliënten terug in de maatschappij is. Een grootdeel hiervan is ook zeker waar, maar ongeveer 30% van dit beroep ben je bezig met benaderen en communiceren met werkgevers en ongeveer 20% ben je bezig met het maken van rapportages.

Het voordeel van dit beroep is dat je cliënten in het algemeen zeer divers zijn, van praktisch opgeleiden tot academische onderlegden. Juist die afwisseling maakt dit beroep zo leuk, namelijk elke patiënt is maatwerk.

Heel zwart-wit gezegd begeleid een jobcoach een cliënt met de terugkomst in de maatschappij. Dit kan komen door ziekte of andere lichamelijke of geestelijke oorzaak. Bij een outplacement bureau wordt er veel meer naar de werkplek gekeken, bij een jobcoach staat het persoon centraal. Als je bij een jobcoach komt zal ongeveer het onderstaande traject worden behandeld:

Eerst wordt een plan van aanpak opgesteld, dit geeft een duidelijke indicatie welke stappen er moeten worden genomen. Dit gaat allemaal in goed overleg en akkoord vanuit de cliënt. Hierna zal er een zoekproefiel worden opgesteld.

Dit houd in dat duidelijk moet worden wat de cliënt precies wil, wat zijn de eigenschappen, vaardigheden competenties. De onderstaande drie vragen staan hierbij centraal:

  • Wat voor persoon is het?
  • Wat is de drijft hem/haar?
  • Wat wil en kan hij/zei?

Meestal weten nog niet iedereen deze vragen direct goed te beantwoorden en worden ze hierbij gestuurd door de jobcoach. Op dit moment ga je dus met de cliënt in gesprek om er achter te komen waar de kracht van hem licht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *