Nieuw product lanceren? 4 tips!

Nieuw product lanceren? 4 tips!

25 februari 2020 0 Door Redactie

Je hebt een nieuw product bedacht en zit natuurlijk boordevol enthousiasme. Laat die klanten maar komen! Maar er komt natuurlijk een heleboel kijken bij het succesvol uitrollen van je nieuwe product. Om te voorkomen dat je dingen over het hoofd ziet en je nieuwe product uitmondt in een mislukking, geven we je in dit artikel vier handige tips!

Tip 1: maak een duidelijke en haalbare planning

Een tijdlijn is eigenlijk onmisbaar voor een succesvolle productlancering. Het geeft jezelf rust en zorgt ervoor dat je niets over het hoofd ziet. Bovendien dwing je jezelf op deze manier om vooraf heel goed na te denken over wat er allemaal moet gebeuren en in welke volgorde. Contacten leggen met leveranciers, verpakkingsmaterialen bestellen bij DaklaPack, verschillende promotiecampagnes inplannen: het zijn slechts een paar dingen waarmee je rekening moet houden.

Tip 2: zet niet te hoog in met je verwachtingen

Natuurlijk, voor jou is de productlancering een ontzettend spannend moment. Maar dat komt omdat je er zelf vanaf het prille begin bij betrokken bent geweest en gelooft in je product. Echter weet je nooit hoe het uiteindelijk zal gaan lopen. Hoezeer is er daadwerkelijk vraag naar je product en hoe snel slaat het aan? Door je verwachtingen iets bij te stellen voorkom je teleurstelling. De kans dat je nieuwe product een “instant success” zal zijn, is simpelweg niet zo heel groot. Tenzij je een wereldmerk hebt dat allang bekend is, natuurlijk.

Tip 3: zorg voor ambassadeurs

Voorafgaand aan de productlancering doe je er natuurlijk alles aan om via de media je doelgroep te bereiken. Alleen: je bent er nog niet wanneer je product dan eindelijk in de winkels ligt. Sterker nog: dan begint het pas. Op dat moment zijn het je tevreden klanten die reclame voor je moeten maken en dat doen ze doorgaans niet allemaal uit zichzelf. Met het weggeven van giveaways en goed onderzoek naar wie je meest invloedrijke klanten zijn kun je mensen motiveren om gratis reclame voor je te maken.

Tip 4: pak het groots aan

Misschien heb je verschillende ideeën voor een spectaculaire productlancering in je hoofd, maar denk je bij jezelf: is dit niet “too much”? Het antwoord luidt te allen tijde: nee! Juist door het anders te doen, door flink uit te pakken, vergroot je de kans op succes! Alle aandacht is mooi meegenomen, dus durf groots te denken.