Een bedrijf gestart, hoe krijg je naamsbekendheid?

Een bedrijf gestart, hoe krijg je naamsbekendheid?

20 maart 2020 Uit Door Redactie

Als je een bedrijf bent gestart, komen de klanten over het algemeen niet vanzelf, helaas. Je zal de wereld, of in ieder geval je mogelijke klanten of partners, moeten laten weten dat je er bent, en wat je wellicht voor hen kunt betekenen. Jezelf goed op de kaart brengen is onmisbaar als je als bedrijf succesvol wilt worden., en over het algemeen heb je maar 1 kans om dat op de juiste manier te doen.

Doe waar je goed in bent

Hoe je je bedrijf precies de naamsbekendheid gaat geven die het nodig heeft, hangt van heel veel zaken af. Allereerst is het natuurlijk heel erg afhankelijk van het soort bedrijf dat je bent gestart. Ben je een lokale winkel, of een landelijk opererend bedrijf? Richt je je alleen op klanten van eigen bodem, of wil je wereldwijd zaken gaan doen? Wie zijn je klanten eigenlijk, en waar kun je hen vinden? Allemaal vragen die je moet beantwoorden voor je van start kan gaan met je promotie.


Daarnaast is het ook van groot belang dat je je bedrijf op de juiste manier op de markt zet. Het is goed als veel mensen je bedrijfsnaam kennen, maar je hebt er niks aan als ze vervolgens niet weten wat je bedrijf eigenlijk doet. Vergelijk het met een reclamespotje dat heel opvallend is, en dat je direct herkent en na kan vertellen, maar waarvan je eigenlijk geen idee hebt wie de afzender is. Behoorlijk zonde!

Schakel je hulp in?

Of je het allemaal zelf kunt, jezelf bekender maken bij het gewenste publiek, of dat je er hulp bij nodig hebt, hangt wederom af van wat voor soort bedrijf je bent en wat je ambities zijn. Open je een lokale kledingwinkel, dan kun je het waarschijnlijk wel zonder hulp af. Jij weet als het goed is het best waar je klanten zitten en hoe je hen kan bereiken, en een grote campagne voeren is vaak niet nodig.

Heb je grotere plannen, dan is het soms beter om een ontwerp bureau in te schakelen om je te helpen met zaken als huisstijl en positionering, dan om het zelf te doen. Jezelf verkeerd in de markt zetten of amateuristisch overkomen, kost op de lange termijn veel meer dan wat je aan een dergelijk bureau kwijt wil zijn. Wil je vooral je online presence verbeteren, kies dan voor een digitaal bureau met ervaring met campagnes die bij jouw bedrijf passen. Zij kunnen met plannen op maat een goede online introductie van jouw bedrijf organiseren, waar je nog vele jaren plezier van kan hebben.